Chèrs enfants: Aan een klein vogelke past geen grote bek. Dank u.

Mijn au pair Kindje Herkent Monet..

Bonjour tous!

De blaadjes beginnen massaal te vallen en Nounou gaat dik ingepakt over straat. Hoewel ik gister nog in mijn t-shirtje door Nanterre liep bestel ik nu liever een set thermisch ondergoed op www.geitenwollensokken.nl De herfst is officieël ingebroken, maar bon, waar kun je het best zitten gedurende de herfst? Juist.

Ik vind het super lief dat jullie mij zo trouw volgen via mijn bloggie. Geeft me toch een beetje het gevoel dat jullie mij niet helemaal vergeten zijn, hihi! Ik vergeet jullie ook niet hoor! Vraag me vaak af hoe alles gaat met de studieenzo. Bijvoorbeeld als ik languit in de Jardin des Tuileriesvan delaatste zomerzon lig te genieten,gneghgeh..
De reden dat ik mijn blog niet zo heel erg trouw bij heb gehouden de laatste tijd is eigenlijk omdat ik niet zo heel goed weet waar ik over moet schrijven.In het begin had ik enorm veel te vertellen want alles was nieuw, maar inmiddels ben ik bijna helemaal gewend hier, en vind ik sommige dingen niet meer het vermelden waard. Maar misschien kan dit jullie interesseren..

1. Ik ga inmiddels naar school hier. Ik hebnu al een aantal weken 6 uur per week les. 4 uur Francais Générale en 2 uur Civilisation. Dat gaat over de geschiedenis van Parijs en dergelijke, en dit trimester doen we een fotoproject. Van A1, A2, B1 en B2 ben ik ingedeeld op het hoogsteniveau (B2)!! Daar was ik heel blij mee! Ze zeiden dat ik een excellent niveau Frans had. Zo voelt het nog niet echt, mais bon. Wel leuk dat de lessen nu in ieder geval wat sneller gaan dan op de middelbare school. Desalniettemin word ik af en toe afgeleid door de voorbijrazende Bus Rouge (met van die toeristen met flitsende camera's erop) want de school zit vlakbij de Opera in zo'n heel mooi oud gebouw met een cour (binnenplaats). Ook had ik beide keren mijn huiswerk niet af (slecht, slecht, slecht!) maar dat was meer omdat ik het helemaal vergeten had! (en de tweede keer misschien omdat ik goed uitslapen ook een vereiste vond voor goeie resultaten) Bovendien was mijn schooluitzet lang niet zo indrukwekkend als van de andere au pairs. Die hebben allemaal van die prachtige schriften waar Parijs opstaat en mooie pennen en kleurtjes en fineliners, en dan kwam ik daar aan met mijn bekruimelde schurftige Monoprix-schrift, en één pen. (de Er Gaat Niets Boven Groningen Pen van Yara, dat wel!!) Dus om mijzelf wat te motiveren heb ik een investering gedaan in: 1. een GROOT opschrijfboekje 2. een KLEIN opschrijfboekje (voor de woordjes) 3. TWEE pennen (blauw) 4. een verzameling GEKLEURDE FINELINERS (die 6 euro 50 kostten wat veel te duur is maar ze zijn zo prachtig!!)

2. Ik heb net Louïs naar een feestje gebracht en toen ik terug naar huis liep werd ik naar de weg gevraagd en ik wist zowaar waar de straat was! De school van de kinderen zit namelijk in die straat, maar ik gloei toch van trots. ;)

2. Gister zat ik in de auto met de kinderen en de vader en toen zag Jeanne op een bord een tekening staan die mij vooral deed denken aan die tekeningen die ze vaak op van die potlooddozen zetten maar toen riep Jeanne dus heel hard: 'Papa, dat is een schilderij van Monet!!' OMG. En of we misschien naar de expositie van Monet konden gaan binnenkort, alsjeblieeft? Eh, ja, ik zat meer aan Disneyland te denken ofzo? Halloweenthema's, muizenoren, draaiende kopjes? Waar gaat dat héén met de jeugd van tegenwoordig?! (ik heb trouwens net dit weekend de Waterlelies van Monet gezien, dus als ze met mij over Monet wil babbelen heb ik in ieder geval een troef..)

3. Over gister gesproken: ik stond op Louïs te wachten bij school en toen kwam zijn vader er opeens aan om mee te gaan naar het park. Hij was dus of ontslagen of vroeg thuis (en ik hoop het laatste want mijn baantje bevalt me wel). Maar hij zou op de kinderen letten in het park dus ik kon mooibij mijn Duitse au pairmaatje zitten die daar ook altijd na schooltijd met haar kinderen zit. En het werd nog beter want toen kwam er opeens een 'madame' op mij af om te vragen of ik 'Femkuh, l'au pair hollandaise' was en dat was ik. Ze had van Thibauld gehoord dat ik Nederlands ben en volgens mij hebben de Fransen een determinatietabel voor andere culturen en die ziet er ongeveer zo uit:

bleek, groot, boterhamzakje -> Nederlandse -> 1. niet bourgondisch
2. woont in Amsterdam of Rotterdam
3. spreekt verschrikkelijk goed Engels

Deze 'madame' vroeg dus of ik haar zoon en dochter misschien in het weekend Engelse les zou willen geven en dat wil ik dolgraag want ik kan het geld heel goed gebruiken en ze betaald me 10 euro per uur!! :O En dan heb ik een uur met haar zoon en een uur met haar dochter! Whoehoe!!

Nou, je hoort van me als er interessantere belevenissen zijn gebeurd. En als ze te interessant worden dan hoor je waarschijnlijk helemaal niks meer van me, want dan ben ik uit de weggeruimd door al die bommen die hier in Parijs schijnen te liggen.

Bisous bisous et je vous aime!

XX

Reacties

Reacties

Ilse

leuk om weer even al je avonturen te horen!
hoewel ik je nu natuurlijk best wel vaak mail, maarja dan gaat het niet echt daarover.
maar als ik er ben, mag ik dan een leuk verhaaltje op je blog schrijven? en dan zal ik je vertellen over al mijn studeeravonturen :P
liefs!

Elise

Oh wauw wat goed dat je in zo'n hoog niveau bent ingedeeld :) Maar wel maar je huiswerk braaf maken hoor!
(Ik mag niet eens mee doen aan tentamen als ik niet 9 v/d 10 keer mn huiswerk voldoende heb:|)

Leuk dat je ook Engels les kan gaan geven, en daarmee een mooi zakcentje verdient! Kun je nog meer schoolspullen kopen (of gewoon leuke kleding of andere 'parijsige' dingen haha.

Heb hier niet zo veel beleefd. Gewoon college's en mannenvriendschappen voorzetten (en niet voorzetten door yara, vera en ilse te stalken met smsjes wanneer we wat gaan doen) haha.

Het gaat morgen hier ook aan de grond vriezen dus ik mag ook wel naar www.geitenwollensokken.nl
Liefs,

Sansel

Haai Femmers,

wow, knap hoor dat je Engels les gaat geven in het Frans. Maar goed, als je al zo excellent Frans spreekt...

Gelukkig heeft Jeanne wel een goede smaak en hoef je niet met haar naar Picasso te kijken. :p

O, en Irina zou mijn "afscheidscadeautje" meenemen, want omdat mama's pakjes nooi aankomen, durfde ik die niet goed op te sturen.

Heel veel liefs en beaucoup bisous.

De Bob

OMG 0_0 ik ga maar even naar het ouderlijk huis bellen om te checken of mutti nog wel leeft..

woedoe

een gronings meisje dat in het frans engels gaat geven ,
t is maar wat daar in Parijs. thuis heeft er een jaar een wc kalender gehangen van Monet. Alsof wij niet cultureel onderlegd zijn ! Toch ? Nietwaar? ist Niet ?
Protesten in Frankrijk omdat de pensioen leeftijd van 60 naar 62 jaar moet! Uiteindelijk denken al die fransen dat ze Lodewijk de IIIIIIVVVVV zijn stelletje snobs.
Liefs en groningse zoenen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!