Chèrs enfants: Aan een klein vogelke past geen grote bek. Dank u.

Nounou is Straks Helemaal Zen

Ik gloei nog steeds een beetje van trots (of het is de chocolademelk :) als ik dit schrijf want ik heb vandaag mijn eerste stappen op de Parijse campus gezet!!
Metro in en metro uit is natuurlijk ook echt enorm vermoeiend, en bovendien moet je ook steeds die Passe Navigo uit je tas halen en hem boven het poortje houden wat je gewrichten opzich ook wel soepel houdt, maar het komt eropneer dat ik ondanks mijn vermoeiende, uitputtende Nounou-bestaan toch graag weer aan de sport wil!
Aangezien een abbonnement op een sportschool hier al gauw 900 euro kost (géén grapje) wil ik gaan sporten bij het sportcentrum van de universiteit in Nanterre. Dat is maar een stop eerder dan Nanterre Ville (waar ik woon) en dat kost 60 euro per jaar, woehoeeee! En dan mag je allemaal coole sporten doen, ONBEPERKT (en er bestaat geen Nederlander die dat woord niet bevalt). Dus ik heb mezelf bijeengeraapt en ben naar de campus gegaan, waar ik heel trots op ben want op de een of andere manier heb ik altijd problemen met het vinden van gebouwen (zie vorige verhaal): dan kan ik de deur niet vinden, krijg ik de deur niet open, kan ik er niet meer uit, heb ik geen bereik om het alarmnummer te bellen, moet ik dat kastje van het brandalarm inslaan om nog weg te kunnen, dat soort praktijken..
Maar ik heb het vrijwel gelijk gevonden en gelukkig waren die mensen heel aardig en moet ik nu alleen nog twee pasfoto's, 60 euro (voor een JAAR!) en een medische verklaring roggelen. (je hebt hier een medische verklaring nodig om te kunnen sporten, heel apart.. Voor alle sporten dus hè? Dus als je verlamt bent dan kun je dus niet stiekem aan een yogales meedoen)
De meeste coole sporten zijn helaas vaak op tijden dat ik naar school moet of op mijn escargots moet passen, maar ik heb even uitgezocht wat ik (theoretisch gezien) wel kan volgen, namelijk Danse Moderne Jazz, Danse Contemporaine (hedendaagse dans), Ginastica Natural (jaja.. iemand een idee wat dat is?), Qi Qong ('Confucius' stond erbij.. is dat verontrustend of juist rustgevend?), Preparation physique specifique (aha) en verder kan ik zo vaak als ik wel en op elk moment van de dag cardio training doen!

Ik heb het even opgezocht en Ginastica Natural schijnt een soort van yoga slash stretching te zijn en Qi Qong iets dat het meeste lijkt op het meebewegen met bomen... Whaha.. geniaal, zie je mij dat al doen? Ik kom herboren terug!

Voordat ik mijn eerste escargot van school ga halen wou ik jullie nog even vertellen over mijn geniale weekend: ik heb namelijk gefietst in Parijs!! Haha, dat was zo super leuk! Samen met Lenn ging ik de metro nemen om nieuwe plekken te ontdekken en we hebben een Chinese buurt gevonden met shampoos voor 1 euro (niet naar de houdbaarheid gekeken trouwens) en daarna kwamen we in een heel mooi stukje terecht met allemaal bruggen en parken en daar vonden we een fietsenwinkel waar je een fiets kon huren voor 2 euro!! Dus wij hebben een uur lang door Parijs gecrosst, langs de Bastille en de Seine op zoek naar de Notre Dame die we niet konden vinden, maar we gaan het zeker nog een keer doen, en dan gaan we de fietsen voor een dag huren (5 euro!!! Dat is toch niks??!) en dan gaan we onder de Eiffeltoren doorfietsen!
Ik heb ook nog het feest van de Drie Koningen gevierd met Eva (nadat ik het al eerder bij de oma van de kinderen had gevierd). We hebben een galette gekocht en die onder de Eiffeltoren opgegeten en toen vondt Eva de fève en moest ze de hele dag een kroontje dragen. : ) En Anne is bij mij komen oppassen 's avonds maar die ouders waren tegen 3 uur nog niet thuis dus toen zijn we maar gaan slapen, maar we waren te lui om helemaal het bed uit te klappen en het bed op te maken, dus toen hebben we (héél hygiënisch) met ons hoofd bij elkaars voeten gelegen, wat eerst een heel goed idee leek, behalve dat Anne de hele nacht aan een stuk door geslapen heeft en ik om de tien minuten wakker werd, want ze is echt super groot en ik lag dus steeds nét op het richeltje van mijn bed en viel er steeds bijna af!
Voor de rest leef ik nog!

Voor de komende tijd heb ik nog een heleboel wilde plannen want zo hoorde ik ook dat de colleges aan de universiteiten in Parijs gratis zijn en voor iedereen toegangelijk, ga ik donderdag naar het Erasmusfeest met Eva (wat een internationaal feest is met een sticker met je vlag erop, dus Nederlands of Frans of Zweeds of wat dan ook), wil ik een briefje ophangen bij mijn school om nog meer bijles te geven, wil ik toch aan de taaluitwisseling gaan (waarbij je met iemand afspreekt en dan een tijdje de taal van diegene praat en daarna je eigen taal of Engels zodat je elkaar kunt helpen), ga ik waarschijnlijk dit weekend met de verjaardag van Jeanne naar Disneyland, wil ik het Franse boek gaan lezen dat ik dit weekend heb gekocht voor 50 eurocent, ben ik aan de Franse krant en tv gegaan en dat allemaal omdat ik dus mijn Dalf wil gaan halen en dat examen is al in het voorjaar geloof ik!!
Voor het geval dat ik daar nog niet over verteld heb: dat is een diploma van het hoogst haalbare niveau Frans voor buitenlanders (namelijk C1 van A1,A2, B1, B2, etc.) en dat examen duurt 5,5 uur en dat kost 100 euro dus ik wil het absoluut halen maar daar moet ik nog wel even voor aan de slag..

Nou, ik moet nu gaan, anders is Louitje straks aan het huilen. Een dikke bisou van mij en tot heel snel!

xxx

Reacties

Reacties

De Bob

hey femsel,

dat is misschien het enige positieve aan dat mijn schwessie weer in paris zit; de leuke blogjes stromen weer binnen.. en even tussen jou en mij; ik ben nu best jaloers.. Het enerverendste dat ik vandaag heb beleefd is door mijn granny verteld worden dat zij geen tijd voor mij heeft.. sinds wanneer hebben oompjes een bruisender leven dan 19-jarige irina's? maarja, c'est la vie! gelukkig is mijn zusje wel cool en around town :D

bisous bisous

Cancel

Haai Fem!

Naar Disneyland voor je verjaardag.... Pff, ik wil ook. :)
Ik ben blij dat het weer wat beter gaat dan toen je je vorige blog schreef.

Hm, 't is maar goed dat de Bobbers altijd zulke leuke berichtjes kan schrijven, want ik ben maar saai. Geen inspiratie hier. Maar ik wens je heel veel liefs, hoor.

Kusjes van mij en groetjes van Mo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!