Chèrs enfants: Aan een klein vogelke past geen grote bek. Dank u.

Bonne anniversaire à Jeanne!!

Coucou lieve iedereen!

Zoals met alle dingen die leuk zijn eindigen weekenden belachelijk snel. Ik heb nog nooit zo van weekenden genoten als hier in Parijs. Niet alleen omdat ik dan geen enkele maar dan ook geen énkele verplichting heb (op Engelse bijles geven na dan), maar ook omdat ik elk weekend weer nieuwe avonturen beleef en leuke dingen doe. De vrijheid die ik hier heb is zo verslavend dat ik bang ben dat ik straks niet meer weg wil!
Het leven als au pair begint me steeds meer te bevallen. Ik merk dat ik mijn plek heb gevonden hier en dat geeft me een super fijn gevoel. Voor de Kerstvakantie was alles nieuw en spannend. Ik had mijn familie nog nooit zo lang niet gezien en ondanks dat mijn Frans steeds weer een beetje vorderde had ik nog vaak het gevoel een Nederlander in Frankrijk te zijn.
Natuurlijk ben ik nog steeds een Nederlander in Frankrijk: ik kick erop als ik in de Hema bij Châtelet een Franse vrouw hoor zeggen dat dit haar favoriete winkel is, ik praat nog steeds veel te luid met mijn Nederlandse vriendinnen hier, ik ben nog steeds dol op de woorden GRATIS en 'kijken, kijken en niet kopen' is nog steeds mijn motto. Maar ik voel me nu thuis hier en op mijn plek. Natuurlijk denk ik nog steeds als ik de Eiffeltoren zie: 'Fuck, hij staat er echt!' en ik kan me nog steeds intens gelukkig voelen door alleen maar door de prachtige straten hier te lopen. Maar ik heb hier nu gewoontes, routines, dingen die me het gevoel geven dat ik thuis ben.
Mijn kamer is echt 'mijn' kamer geworden waar ik me, helemaal afgesloten van de rest van het huis, kan terugtrekken en waar ik kan genieten van mijn plekje onder de Parijse zon. (die dit weekend trouwens als een gek geschenen heeft, écht heerlijk!!)
Ik ga naar school, ik lees een Franse krant in de metro, ik lees een Frans boek dat ik voor 0,50 cent gekocht heb in het Quartier Latin, ik kan de Franse radio volgen, ik zit elke dag met een vriendin en onze au pair kinderen in ons park, ik geef hier bijles, ik ga hier sporten, ik volg lessen in de kunstgeschiedenis (van een wel heel curieus, lichtelijk vies mannetje), ik doe hier hele leuke culturele uitjes met mijn school, ik ontdek nieuwe buurten en goedkope winkels, ik kom achter handigheidjes en ben bestolen, kortom: ik integreer!
Alleen met mijn huiswerk wil het niet zo vlotten. Ik vind het namelijk veel leuker om uit te gaan hier, maar laat ik het zo zeggen: de avonden zijn hier leuker dan de ochtenden..

Dit weekend was echt superleuk!Donderdagnacht ben ik met Eva naar een Erasmusfeest geweest. Dat vindt elke donderdag plaats en het is een feest voor internationale studenten waarbij iedereen een vlaggetje van zijn land draagt. Het was echt de beste nacht ooit en we gaan zéker donderdag weer! :D
Vrijdag was minder.
Zaterdag was suuuper leuk want toen zijn Eva en ik met de fiets door Parijs gecrosst!! Ik heb geloof ik al verteld dat ik een fietsenwinkel heb ontdekt met Lenn (een andere au pair) en dat je daar voor heel weinig geld fietsen kan huren. Dus wij zijn daar weer heen gegaan (die man herkende me zelfs en vroeg wanneer ik weer kwam toen we de fietsen kwamen inleveren!!) en hebben drie uur lang door heel Parijs gefietst. We zijn echt langs alle bekende dingen gefietst: de Bastille, Hotel de Ville, Grand Palais, Tuileries, het Louvre, Notre Dame de Paris, alles!! Zó vet. En het toppunt was toch wel de Eiffeltoren waar we met volle vaart onder door gescheurt zijn, dóór de mensenmassa en Eiffeltorentjes verkopers heen, waardoor we even bang waren dat we neergehaald zouden worden door die mannetjes met machinegeweren, maar we konden het toch niet laten om nog eventjes een rondje te fietsen.
De Parijzenaren hebben zich trouwens ook kunnen vermaken. Op een gegeven moment waren we dat fietsen namelijk een beetje beu (we zijn helemaal van Oost naar West gefietst!!) dus toen zijn we met de fiets de metro in gegaan. Het eerste poortje was zo'n bagagepoortje dus dat ging prima, maar toen we eruit wilden hadden ze alleen van die poortjes met die draaihekjes, weetjewel? Dus wij als nuchtere Hollanders hebben de fietsen erover heen getilt, wat echt een hilarische struggeling (is dat een woord?) was want en uiteidelijk heeft een Fransman ons nog te hulp geschoten omdat we er zo volkomen kansloos uitzagen. Maar het is wel gelukt! :D
Daarna zijn we nog bijna 5 keer doodgereden en hebben we zelf nog een tiental mensen in een rolstoel gereden want we moesten tijdens het spitsuur terug en dat is echt CHAOS. Bovendien begrijpen Fransen het begrip FIETSpad niet (dat staat hier gelijk aan BUSBAAN(!)) en begrijpen wij Nederlanders het begrip fatsoen niet, dus voilà. (nee hoor, we zijn heel netjes geweest :)
's Avonds zijn we naar het lelijkste feest óóit geweest. Dat was vlakbij de Jardin des Plantes en het was echt heel lelijk! We hadden op internet een uitnodiging uitgeprint waardoor we een gratis cocktail zouden krijgen en dat bleek niet zo te zijn, er zat poep op de wc-bril, het was er bij binnenkomst echt suuuperdruk en benauwd en een half uur later ging iedereen ervandoor. Daar stonden we dan tussen eenstel vijftienjarigen. : |
Gelukkig werd onze avond wel wat opgevrolijkt door het feit dat die stomme @(*&(*#& nachtbus weer eens niet reed, we suuuper lang in de ijskou moesten wachten op een andere bus om naar een gare te komen, vervolgens even geluk hadden doordat er nog een café open was alleen zat er echt een meisje in dat zó veel gezopen had dat ze eruit zag als een extra-terrestrial, en vervolgens op het station zaten te wachten terwijl er ratten aan de andere kant van het spoor voorbijschoten..
Ik heb precies anderhalf uur kunnen slapen want vandaag is Jeanne jarig (hiephiephoeraaaa!! Acht jaaar!!) en het gezin had mij gevraagd om mee te gaan naar Disneyland!! :D :D
Zij waren zaterdag al gegaan en hebben daar geslapen en ik kwam dus vanochtend aan. Het was echt suuuper leuk. Ze hadden tickets voor beide parken (dus ik ben ook voor het eerst in het vet coole Hollywood achtige park geweest waar ik met Thibauld alle achtbanen drie keer heb gedaan) en wist je trouwens dat er bij Disneyland ook gewoon een heel Disney-uitgaansgebied zit? Met een bioscoop, winkels, cafés, een nachtclub, Starbucks, enz.? Bizar toch? Kun je gewoon 's avonds iets gaan drinken in de Disneysfeer! :D (zonder een kaartje voor het park te kopen!)
En wat ook heel vet was: de ouders hadden connecties en dus een Fastpass gekregen voor super veel attracties. En normaal mag je zo'n ding om het uur halen (dan mag je in een veel kortere rij gaan staan) maar deze waren gewoon onbeperkt geldig!
We hebben ook ik het Cendrillon (Assepoester) restaurant geluncht, wat écht poeeepie chique was, met een aperitif, en een salade, en een hoofdgerecht en een enorm dessert en wijn en achteraf een maagband inclusief. :) En daar liepen dus de hele tijd die prinsessen rond en Jeanne heeft echt een heksenjacht gemaakt van de handtekeningen en Louis was alleen maar heel verlegen. Hij heeft trouwens een Buzz Lightyear (van Toy Story) ding gekregen, een soort van galactisch pistool dat echt een enorm irritant schietgeluid maakt. En aan de ene kant staat het echt heel schattig (een beetje zon Stitch verschijning) maar dat geluid.. Oef! En ook gewoon continuuu..
Echt een super leuke dag was het, zelfs op een uurtje slaap!!Moet die ouders nog wel even heel erg hartelijk bedanken want jeee, wat een geld zeg allemaal! :O
Maar ja, voor mij wel leuk natuurlijk! :D

Nou, ik stop er maar weer eens mee. Een bisous vanuit Parijs!!

En o, ja! Yara is approaching, dus waarschijnlijk voorlopig geen blog! BISOUU & bon voyage!!


Reacties

Reacties

Ilse

Echt fijn om te lezen dat je zo gelukkig bent daar en dat je je zo goed op je plekje voelt.
Maar je moet wel weer terug komen na dat jaar hoor, want ik mis je best wel hier in Nederland ;)
Maar heel veel plezier straks met Yaar! maar jullie kennende gaat dat helemaal goed komen :P
liefs!

Cancel

Haai Fem!

Ben je alweer een beetje gesetteld in Parijs? Ik wilde je even de hele hartelijk groetjes doen van mij en Mo.

Kuskus. Bisou bisou.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!